TFB02

50 tipů pro nahrávání | 2

Nejen ti kdo začínají s nahráváním se učí každý den něco nového, ale proces zdokonalování se a adopování nových postupů či technik je nikdy nekončící proces, a pro tento den připravil dalších 10 tipů miniseriálu “50 tipů pro nahrávání”

11. NASTAVENÍ ÚROVNÍ

Pro přivedení čistého signálu do počítače je zapotřebí základního porozumění jak funguje signálová úroveň. Mikrofonní předzesilovače sice mají základní ovladač pro zesílení vstupního signálu (gain control), ale v signálové cestě se mohou nacházet další ovladače pro manipulaci s úrovní síly signálu. Proto je vhodné všechny ostaní ovladače které mohou úroveň signálu ovlivnit nastavit na nulovou nebo unity úroveň a začít od prvního ovladače. Správné nastavení a kontrola úrovně signálu je důležitá nejen při signálové cestě do počítače pro získání dostatečně silného signálu, ale je stejně důležitá i uvnitř DAW a to nejen mezi jednotlivými kanály ale i mezi jednotlivými pluginy.

12. NAHRÁVÁNÍ S KOMPRESÍ

V současné době nám nahrávání 24-bit nabízí více než dostatečný dynamický rozsah a proto úprava signálu pomocí kompresoru není z technického hlediska nutná. Komprese přímého signálu před záznamem se však stále využívá kreativní formou například u nahrávání bicích kde jsou kompresory nedílnou součástí jejich zvuku či při nahrávání vokálu s velmi lehkou kompresí s pomalým “release” kde pomáhá kontrolovat pouze náhlé špičky. Nahrávání s kompresí však vyžaduje dobré znalosti a zkušenosti. I zde platí že komprese zapsaná do záznamu nejde odstranit.

13. NAHRÁVÁNÍ S EQ

Pokud věříte svému monitorovacímu systému pak úprava signálu pomocí ekvalizace ještě před záznamem má své výhody. Nesmíme však zapomínat že EQ je před faderem a pokud ekvalizací změníme hlastiost určitých frekvencí natolik že signál začne klipovat stažením faderu se nic nevyřeší. Ekvalizace vybraných frekvencí by ideálně neměla mít větší zesílení než 6dB. Pokud i při tomto zesílení nejsme spokojeni s výsledkem pak je třeba zvážit změnu mikrofonu či jeho pozice.

14. POKOJOVÉ STUDIO

Pokud nahráváme vše v jedné místnosti kde máme umístěn počítač pak je největším problémem při nahrávání okolní hluk. Proto je vždy dobré nastavení pozice mikrofonu tak aby jeho snímací oblast nebyla nasměrována na zdroj hluku. I zde platí že je dobré znát své mikrofony, tedy jejich úhly maximálního záběru a minimální citlivosti.

15. SPRÁVNÉ ROZMÍSTĚNÍ NÁSTROJŮ

Pokud nahráváme hudební skupinu jako celek a všechny nástroje jsou umístěny v jedné místnosti, budeme se v mikrofonním signálu potýkat s rozdílně silnými přeslechy signálů z ostatních nástrojů. Prvním a velmi častým řesěním které nás napadne je oddělení jednotlivých nástrojů různými překážkami a tyto přeslechy omezit. Druhý způsob který také v daných situacích velmi dobře funguje je zcela opačný, to znamená ponechání nástrojů bílzko sebe. Přeslechy zachycené mikrofony umístěnými blízko u sebe budou obsahovat méně dozvuku místnosti a celá nahrávka bude znít více kompaktněji. Důležitým předpokladem dobré nahrávky je znát velmi dobře své mikrofony a opět mít alespoň základní přehled o minimální citlivosti jednotlivých směrových charakteristik.

16. ODDĚLENÉ MÍSTNOSTI

Pokud nahraváme hudební skupinu jako celek a máme k dispozici několik místností můžeme do nich rozmístit jednotlivé sekce hudebního tělesa (bicí – kytary – zpěv). Mikrofonní kabely pak pomocí jednoduchého připojení do Stage Boxu svedeme do místnosti ve které nahrávame(Control Room). Výsledkem bude objektivní poslech a lepší kontrola nad tím co nahráváme.

17. VYUŽÍVÁNÍ DOSTUPNÉHO PROSTORU

Nahrávání ve studiích je každopádně velmi výhodné jelikož mají k tomuto účelu vystavěny ty spravné prostory. Avšak ne každý má buď dostatek finančních prostředků si taktovéto místnosti vystavět nebo má mobilní studio a nahrává pokaždé v jiném prostředí. Pokud se nácházíme mimo studio je velmi důležité se naučit efektivně využívat momentálně dostupné prostory. Měli by jsme vědět jaký vliv bude mít vybraný prostor na signál daného nástroje, a jak využít například jasný zvuk koupelny, živost místnosti s dřevěnou podlahou, dozvuk schodiště či velmi utlumenou obývací místnost s koberci. Pokud budeme umět správně využít dostupný prostor můžeme produkovat velmi kvalitní nahrávky.

18. POP-FILTR

Při vyslovování některých písmen, zejména při P-T, produkujeme ústy velký tlak vzduchu a pro jeho rozptýlení se při nahrávání vokálu používají takzvané “pop-filtry”. Tyto filtry také slouží jako ochrana mikrofonu proti částečkám slin které se dostávají při zpěvu do vduchu. Pokud je vokál nahráván s kondenzátorovým nebo páskovým mikrofonem je vzhledem k jejich citlivosti použití pop-filtru nezbytné ve většině případech. Pokud není pop-filtr zrovna po ruce lze použít tužku kterou připevníme k mikrofonu před střed membrány.

Pokud není po ruce Pop-Filtr pak můžeme použít tužku

Pokud není po ruce Pop-Filtr pak můžeme použít tužku

19. ČAS A TRPĚLIVOST

Jednou z největších výhod domácího studia oproti profesionálnímu je to že nemusíme pospíchat a proto si můžeme dovolit experimentování s mikrofony pro dané nástroje dokud nejsme opravdu spokojeni . Pokud máme dostatek trpělivosti pak je tento způsob nejlepší cestou jak získávat cenné zkušenosti.

20. PROZUMĚT LATENCI

Při nahrávání musí analogový signál projít několika procesy než je zaznamenán v digitální podobě do počítače, a aby jsme mohli tento signál také monitorovat pak musí být tento digitální záznam převeden zpět do analogové podoby. Při této cestě signálu tam a zpět vzniká zpoždění a velikost tohoto zpoždění může být ovlivněno nastavením velikosti tzv. bufferu. Zpoždění signálu se také zvětšuje v závislosti na počtu procesů kterým musí signál projít. Více pluginů v signálové cestě znamená vyšší latenci. Proto je tip 10 důležitý.

Tags:

KONTAKT

Napište svoji zprávu a já se s vámi v nejbližší době spojím

Sending

©2018 ADM magazín

Designed by Stan Skrivanek at FineDiv Studio

or

Log in with your credentials

Forgot your details?