TFB03

50 tipů pro nahrávání | 3

Nejen ti kdo začínají s nahráváním se učí každý den něco nového, ale proces zdokonalování se a adopování nových postupů či technik je nikdy nekončící proces, a pro tento den připravil dalších 10 tipů miniseriálu “50 tipů pro nahravání”.

21. VYUŽITÍ MÍSTNOSTI

Pokud chceme zachytit přirozený dozvuk prostoru ve kterém nahráváme, pak  je zachycení této atmosféry pouze jedním mikrofonem poněkud obtížné. Pro dosáhnutí dobrého poměru mezi přímým signálem a zvukem místnosti je dobré umístit do místnosti druhý mikrofon. Ideální pozice se liší podle velikosti a charakteru prostoru.

22. IDEÁLNÍ MÍSTO

Před nahráváním v pro nás neznámém prostředí je dobré si tento prostor projít a různými impulsy jako tleskáním, mluvením či výkřiky vyzkoušet jak na tyto impulsy s různou intenzitou místnost reaguje. Pokud budeme například nahrávat bicí pak nalezení ideáního místa pro umístění bicí soupravy (tzv. sweet spot) může mít zcela zásadní dopad na jejich celkový zvuk.

23. PEČLIVÝ POSLECH

Při nahrávání několika stop (multitracking) či nových stop (overdubbing) je správné ladění nástroje jedním ze základních předpokladů pro kvalitní nahrávku. Proto je velmi vhodné kontrolovat ladění nástroje mezi každým záznamem. Pokud máme pochyby je dobré si poslechnout záznam s hudebníkem a poukázat na daná kritická místa ať už je to ladění, dynamika či frázování a pokud je potřeba pak tyto místa ihned opravíme. Následný mix těchto stop pak bude o mnoho jednodušší.

24. ČASOVÁNÍ

Pocitové vyjádření pomocí instumentu při zachování tempa je umění které není snadné ovládnout a je zapotřebí mu věnovat mnoho času. I když nám současná technologie nabízí možnosti jak záznam se špatným časováním opravit, měl by tento způsob editace být využit pouze pro minimální a drobné opravy. Proto udělejte maximum proto aby se hudebník soustředil na správný groove dané skladby viz Tip 3

25. ATMOSFÉRA

Posluchači reagují přirozeně na pocitový výraz který je v nahrávce zachycen. Stává se že při zkoušení jde vše hladce ale jakmile dojde na nahrávání můžeme se setkat s takzvanou “Red Light Fever” jejíž následkem je příliš nesmělý nebo opatrný přednes hudenbíků. Proto je třeba se naučit jak vytvořit příjemnou relaxační atmosféru tak aby při nahrávání a rozsvícení červeného světla podal hudebník maximální výkon s vyváženým poměrem mezi laděním, časováním a pocitovým vyjádřením. Ideálně bez pomoci alkoholu či jiných rádoby posilňujících a uvoňujících prostředků, i když …..

26. VŽDY NASLOUCHAT

Velmi snadno se stane že při soustředění se na technickou část nahrávání přestaneme věnovat pozornost správnému časování či ladění. Proto je dobré se naučit udržet si při nahrávání celkovou perspektivu při zachování maximální pozornosti na hudebníkův výkon.

27. FÁZE

Pokud používáme více jak jeden mikrofon na stejný zdroj zvuku je nutné věnovat pozornost možným problémům s fází. Nejjednodušší pomůckou jak zjistit zda jsou mikrofony ve fázi je oba zdroje signálu umístit pomocí Pan ovladače 100% vlevo a 100% vpravo a následně přepínat mezi mono a stereo módem. Problém s fází se projeví o poznání rozdílným signálem v monu.

28. PRAVIDLO 3 : 1

Základním pravidlem jak se vyhnout problému s fází při stereo nahrávání je rozmístění mikrofonů, a jedním z takových pravidel je zachování poměru 3:1. Při tomto poměru je vzájemná vzdálenost mikrofonů 3x vyšší než vzdálenost od zdoje zvuku. Stereo obraz by měl být široký ale stále by měl být “uvnitř” monitorů a navíc by měl znít dobře i v monu. Pokud je stereo obraz širší a zní jakoby mimo monitory, je to známkou velkých rozdílů fází mezi levým a pravým kanálem.

3-1

29. KREATIVITA

Profesionální zvukaři často využívají pro vytvoření požadovaného zvuku přiřazování několika mikrofonů do jedné skupiny a tento jeden mono signál je pak nahráván. Pokud máte po ruce malý analogový mix pak tento způsob nahrávání stojí za vyzkoušení když používáte dva mikrofony na nahrávání kytarového kabinetu.

30. POROZUMĚT METRŮM

Při nahrávání a mixování se setkáváme s celou řadou měřáků síly signálu. Největší rozdíl mezi nimi je ten že některé jsou Peak a některé RMS. Peak ukazuje maximální úroveň tedy momentální špičku signálu v daném čase, zatímco RMS nám ukazuje průměrnou sílu signálu, tedy jak hlasitý signál opravdu je. Maximální hodnota kterou by jsme neměli překročit je u digitálního signálu 0dBFS a proto mají hodnoty na digitálním Peak metru negativní hodnoty.

Tags:

KONTAKT

Napište svoji zprávu a já se s vámi v nejbližší době spojím

Sending

©2018 ADM magazín

Designed by Stan Skrivanek at FineDiv Studio

or

Log in with your credentials

Forgot your details?