TFB04

50 tipů pro nahrávání | 4

Nejen ti kdo začínají s nahráváním se učí každý den něco nového, ale proces zdokonalování se a adopování nových postupů či technik je nikdy nekončící proces, a pro tento den připravil dalších 10 tipů miniseriálu “50 tipů pro nahravání”.

31. NÁZVY STOP

Pokud vás hudebník požáda o poslech pouze vybrané stopy pak hledání stop pojmenovaných Audio 1, Audio 2, Audio 3, Audio ….. je nejen nepřehledné, nepraktické a časově náročné, ale pokud nebudete schopni najít rychle požadovanou stopu bude to vypadat jako když nevíte co děláte a od čeho tam jste.
Přesné pojmenovávání stop vám umožní jejich rychlé vyhledávání, nahrávání a následný mix pak bude mít o mnoho snadnější průběh. Hodina věnovaná základní přípravě nejenom že ušetří později mnoho hodin při dodatečném pojmenovávání ale navíc ukáže váš profesionální přístup.

32. POZNÁMKY U STOP

Psaní poznámek u stop je stejně důležité jako jejich správné pojmenování. Pokud nahráváte nástroje jedním nebo několika mikrofony můžete si do poznámek připsat jeho interní nastavení, tedy zda měl zapnutý Pad, u multi-patternových jaký pattern byl použit. Déle pak na jakou část nástroje byl mikrofon nasměrován a jeho vzdálenost. Toto je jen malý příklad jak poznámky u jednotlivých stop využít.
Pokud se vás někdo zeptá “hele kámo libí se mi zvuk tý kytary v této skladbě. Co to bylo za kytaru, jaký měla struny a co to bylo za majk? Chtěl by jsem podobný zvuk.”. Nebo sami budete chtít mít podobný zvuk v jiné nahrávce, další možný případ je pokud se nahrává v rozmezí několika měsíců. Při poctivém záznamu použitého vybavení a jeho nastavení pak pro vás bude velmi snadné najít přesná data pro další session. Pokud začínáte můžete si udělat pomocí mobilu fotky a ty pak přidat k poznámkám, pak budete mít i vizuální kontrolu.

33. NEKLIPOVAT

Toto pravidlo je stejně tak samozřejmé jako používání pop-filtru ale je natolik důležité že je ho třeba zmínit. Při nahrávání do počítače, tedy digitálně, klipování nevede k lehkému zkreslení a ani nepřidává na poslech příjemné zateplení signálu jako je tomu u analogových mixážních pultů. Klipování v digitální formě zní prostě hrozně.

Při nahrávání 24-bit budou mít vaše nahrávky velký dynamický rozsah a také velmi nízký práh šumu i pokud ponecháte headroom -20dB. Navíc budete mít při mixu dostatek prostoru pro další zesílení. Nahráváním velmi silného nebo dokonce klipujícího signálu přivedete sami sebe do problémů a později budete muset zavolat hudebníka zpět pro novou nahrávku a to není zrovna nejlepší vizitka.

34. DOBRÉ KABELY

Není pochyb o tom že investice do kvalitních a spolehlivých kabelů je více než vhodná. Pořízení kvalitních kabelů od Mogami, Belden, Hosa, Van Damme či dalších výrobců osazené kvalitními a spolehlivými koncovkami firem Neutrik nebo Switchcraft je jednou z cest jak zajistit bezproblémový průběh nahrávání.

Kabely je možné zakoupit již hotové ve standartních délkách se standartním zapojením konektorů. Pokud potřebujete speciální délku či zapojení pak je možné si tyto kabely objednat přímo u firem nebo si koupit několik metrů a pokud máte dostatek zkušeností s pájením pak si tyto speciální kabely můžete vyrobit sami. A opět, investice do kvalitních kabelů které si zachovávají kvalitu přenosu po mnoho let je měně bolestivá než volat hudebníkovi na nové nahrávání protože jste přehlédli probém s kabelem.

50 Tips Hosa Cables

Kvaliní a spolehlivé kabely jsou důležitou součástí nahrávání

35. BÝT DOBŘE VYBAVEN

Možná o tom nepřemýšlíte pokud jste právě koupili nové vybavení, ale pravdou je že věci se časem rozbíjejí a přestanou fungovat v nejméně vhodnou dobu. To je realita. Vždy je výhodné mít po ruce náhradní struny jak pro elektrickou, akustickou nebo basovou kytaru, paličky pro bicí, dostatek náhradních kabelů jak mikrofonních tak kytarových či redukcí nebo koncovek. Takovéto maličkosti mohou zachránit nahrávací den, navíc můžete zcela nezištně navrhnout kytaristovi výměnu jeho zcela mrvých strun na jeho sekeře se kterými se dostavil na nahrávání.

36. MÍT TRPĚLIVOST

Pravděpodobně nejvíce ceněná vlastnost profesionálního přístupu při nahrávání je trpělivost. Ne vždy bude vše znít absolutně fantasticky hned na začátku. Věnujte dostatečný čas naladění bicích a správnému nastavení mikrofonů. Mějte trpělivost s kytaristou který hraje sólo 50x než je opravdu spokojen. Zcela určitě poznáte rozdíl ve finálním produktu pokud věnujete dostatek času tomu aby vše bylo tak jak má být.

37. REFERENČNÍ SKLADBY

Ještě před tím než pozvete kapelu do studia, sedněte a společně si poslechněte a popovídejte o jejich oblíbených nahrávkách a o specifickém zvuku kterého by chtěli dosáhnout. Tato představa vám pak pomůže při rozhodování jakým způsobem co nahrát a jak provést následný mix. Tímto přístupem nejen že získáte cenné informace například pro výběr referenčních skladeb, ale navíc projevení zájmu o představě zvuku vyvolá mezi vámi a kapelou již na začátku důvěru že nahrávání půjde správným směrem.

38. SMĚROVÉ CHRAKTERISTIKY

Zcela jistě jste se již setkali s termíny Cardioid, Super-Cardioid, Omni, Figure Of Eight nebo dalšími. Tyto směrové chrakteristiky určují kde je maximální a minimální citlivost mikrofonu. Pokud budete tyto charakteristiky znát pak bude správné umisťování mikrofonů o mnoho snadnější. Jedním z příkladů správného umístění je nastavení Cardioid mikrofonu na přechody (tomy). Minimálního přeslechu činelů do signálu přechdu dosáhneme nastavením mikrofonu směrem dolů na přechod tak aby činely byly v takzvané “nulové” obalsti (null).

39. ZÁLOHOVÁNÍ

Zálohovat a zase zálohovat. Je třeba zmínit ješte jednu velmi důležitou věc VŽDY ZÁLOHUJTE SVÁ DATA!!!! Jedno staré pravidlo praví “Pokud tvůj materiál neexistuje alespoň na třech místech, pak zřejmě nebude existovat vůbec”. V dnešní době je cena hardisků natolik minimální že zálohování dat na několik hardisků nebo na Cloud službách není finančně nijak náročné. Úplně poslední věcí kterou chcete klientovi sdělit je to že všechna jeho práce je nenávratně ztracena jelikož váš hardisk se odebral do věčných úložišť.

40. ZNÁT SVŮJ SOFTWARE

Každá DAW (Digital Audio Workstation) má své výhody a nevýhody ale pravdou zůstává že nejlepší software je ten který známe nejlépe a který nám nejlépe vyhovuje pro naší práci. Není důležité jaký software je nejvíce populární nebo kolik stojí, vyberte si ten ve kterém se vám bude pracovat přirozeně a pohodlně. Kvalita a rychlost není dána pomůckou ale tím jak ji používáme.

Tags:

KONTAKT

Napište svoji zprávu a já se s vámi v nejbližší době spojím

Sending

©2018 ADM magazín

Designed by Stan Skrivanek at FineDiv Studio

or

Log in with your credentials

Forgot your details?