50 tipů pro nahrávání | 5

Nejen ti kdo začínají s nahráváním se učí každý den něco nového, ale proces zdokonalování se a adopování nových postupů či technik je nikdy nekončící proces, a pro tento den připravil posledních 10 tipů tohoto miniseriálu “50 tipů pro nahrávaní”

41. ZAČÍT U ZDROJE

Ani velmi drahý mikrofon magicky nevylepší špatně znějící nástroj a ani neudělá z technicky špatně zahraného nástroje dech beroucí nahrávku, je tomu právě naopak. U relativně špatně znějícího nástroje je dobré znát jeho slabiny, zde je nutné experimentovat pro nalezení ideální pozice mikrofonu pro co nejoptimálněší záznam. Dalším možností je využítí těchto slabin nástroje kreativním způsobem, to znamená nahrání nástroje takovým způsobem aby zapadnul do nahrávky.

42. IDEÁLNÍ MÍSTO

Jedním z dosti přehlížených pravidel je výběr správného místa pro nahrávání v dané místnosti. Pokud můžete vyhněte se nahrávání uprostřed místnosti, to je místo kde se nejvíce vyskytují stojaté vlny. Najděte místo blíže u jedné stěny a instrument nasměrujte na odlehlou stěnu. Ideální je pokud je na stěně za vámi nějaký těžší závěs který částěně pohltí nejbližší odrazy vyšších frekvencí.

43. OBRACENÍ FÁZE

Přepínač pro obracení fáze není jen na okrasu a tak se ho nebojte používat. Je to skvělý pomocník a to nejen při nahrávání s několika mikrofony ale i při mixu. Obrácení fáze určitého instrumentu může zlepšit to jak bude znít v interakci s ostatními nástroji v mixu. Zkuste obracení fází u jednotlivých stop bicích a naslouchejte jaký to bude mít vliv na celkový zvuk bicí soupravy.

44. MÍT KLID

Vypoklonkovat veškeré osazenstvo ze studia nebude pro někoho asi příjemné ale získáte tím klid alespoň na základní mix. Není nic méně produktivního než mixovat v místnosti plné lidí kde jedna skupinka se hlučně baví o včerejší party a ta druhá vám přes rameno říká že přesně ví co máte udělat. Baskytarista si myslí že ho není slyšet a kytarista zná pouze výrazy hlasitě nebo ještě hlasitěji.

Vy jste ten komu věří že jejich skladby budou znít podle jejich představ a proto se nenechte ovlivňovat. Nechejte jim prostor pro poznámky až po základním mixu. Pokuste se je přesvědčit že oni svoji tvrdou práci již odvedli a nyní si zaslouží odpočinek v nedaleké restauraci zatím co vy se budete plně soustředit na základní mix, určitě to pochopí a vy budete mít prostor a klid pro vaši práci.

45. NASTAVENÍ HLASITOSTÍ

Pokud jste při nahrávání věnovali dostatečnou pozornost správnému nastavení úrovní, měla by skladba se všemi fadery na nulové (unity) pozici znít víceméně kompaktně, tedy bez výrazných hlasitostních rozdílů mezi jednotlivýni instrumenty. Předtím než začnete mixovat snižte úroveň faderů u všech stop o 20 dB. Tato výchozí pozice zajistí že váš mix bus nebude klipovat a stále budete mít zachován dynamický rozsah. Nyní je čas na základní mix.

46. PRIORITY VE SKLADBĚ

Je přirozené že to co chceme aby bylo v mixu slyšet jednouše zesílíme, ale tato taktika nemusí vždy fungovat. Je důležité si před mixem ujasnit které elementy jsou pro skladbu základní, tedy ty které dají skladbě ten správný charakter. Poslechněte si skladbu a zkuste vybrat tři elementy které jsou podle vás nejdůležitější.

Prvním elementem je většinou vokál, dalším pak může být jen kopák a klávesy, nebo akustická kytara a harmonika atd. Vystavte základ mixu na těchto elementech a zbytek nástrojů použijte pro dokreslení atmosféry. Někdy je rozhodování těžké ale pokud víte kam kapela směřuje je výběr těchto základních elementů o mnoho snažší.

47. MIXING V KONTEXTU

Nikdy se nesnažte dosáhnout perfektního zvuku jednoho instrumentu. Co zní skvěle jako sólo nástroj nemusí znít dobře v kontextu s ostatními nástroji. Vždy je vhodné omezit poslech instrumenu v sólo módu na minimum, a po provedených změnách porovnat výsledek zda tyto změny mají pozitivní, negativní nebo žádný vliv. Nesmíme zapomenout že mixing je o nalezení vyrovnaného souladu mnoha rozdílných instrumentů tak aby zněly přirozeně jako celek.

48. POSLOUCHAT POTICHU

Poslouchejte vaše mixy na optimální úrovni tak často jak je to jen možné. Ideální poslechová hlasitost je okolo 70 – 80 dB v závislosti na velikosti místnosti. Jedním z triků je referenční poslech mixu s extrémě nízkou hlasitostí, tento trik pomůže odhalit problémy s celkovým vyvážením skladby. Pokud bude váš mix znít dobře při nízké hlastosti bude znít dobře i nahlas. Opačně toto pravidlo nefunguje.

49. MONO REFERENCE

Provádějte referenční poslech vašeho mixu v monu. VŽDY. I když se s monem setkáváme čím dál méně, stále zde tento způsob reprodukce existuje a to i v klubech. Proto je vždy dobré se ujistit že důležité aspekty vašeho mixu jsou i po kolapsu do mona stále dominantní a neztrácí na svém charakteru. Navíc poslech v monu vám pomůže odhalit problémy s fázemi mezi kanály které při stereu můžeme snadno přeslechnout jelikož nejsou tolik znatelné.

50. ODPOČÍVEJTE

Vždy budete mít přesně danou dobu do kdy musí být mix hotov a samozřejmě že vám vždy budou velmi často přicházet SMS jak jste na tom s mixem daných skladeb. Ale i když jste pod neustálým tlakem je alespoň krátký desetiminutový odpočinek velmi důležitý. Pokud mixujeme dlouho bez přestávky náš sluch se velmi snadno unaví a naše rozhodování nebude produktivní. Vyjděte ven ze studia nadýchat se čerstvého vzduchu nebo si jen zajděte ven pro další porci kofeinu. Tyto malé přestávky prospějí nejen vašemu sluchu ale pomohou vám i se zachováním maximální koncentrace.

A jsme na konci tohoto miniseriálu “50 tipů pro nahravání”, doufám že se vám alespoň některé tipy líbily. Jestli ano, nestyďte se je sdílet s ostatními, nic to nestojí a ani to nebolí.

Tags:

KONTAKT

Napište svoji zprávu a já se s vámi v nejbližší době spojím

Sending

©2018 ADM magazín

Designed by Stan Skrivanek at FineDiv Studio

or

Log in with your credentials

Forgot your details?