Vzhledem k nedostatku místa bývají poslechové monitory v malých domácích studiích postaveny velmi blízko přední zdi či jsou postaveny natěsno v rozích. Bohužel většinou má takovéto umístění vliv na vyváženost poslechu. Jelikož je vytvoření akusticky vyvážené malé místnosti velmi těžké, je vhodná pozice monitorů dalším malým krůčkem jak kvalitního monitoringu dosáhnout.

SBIR

SBIR (Speaker Boundary Interference Response) je termín který vyjadřuje jak vzdálenost reproduktoru od tvrdé ohraničující plochy (stěna , strop, podlaha) mění jeho odezvu zvláště pak v nízkých frekvencích. Tento jev mnoho lidí při plánování poslechové místnosti velmi často přehlíží.

Zvuk se šíří z reproduktoru různými cestami, vyšší frekvence se chovají jako paprsek (ray) a pohybují se v přímých linkách od bodu. Pokud se podíváme na nízké frekvence jejich šíření se spíše podobá kouli. Při frekvencích pod 500Hz je šíření těchto vln skoro kulovité a frekvence pod 125Hz mají čistě kulovitý tvar.

Pokud jde přímý signál například o frekvenci 100Hz z reproduktoru na naši poslechovou pozici pak jsou zde i další signály vyzařované skrze stěny monitoru které jsou vysílány směrem k tvrdým povrchům (stěnám) a jsou odraženy zpět na nás. Pokud se tyto dvě vlny (přímá a odražená) setkají pak vzniká interference neboli ovlivňování těchto signálů. Principy konstrukivní a destruktivní interference jsme si vysvětlili již dříve.

Tento jev může způsobovat ¨divoké¨ variace ve frekvenční odezvě jinak řečeno vyváženosti poslechu, ale dá se však také využít pozitivně a udělat z něj výhodu. Pokud se budeme trochu věnovat pozici monitoru v souvislosti s jeho vzdáleností od přední (za monitorem) a boční zdí, můžeme tak ovlivnit vyváženost celkové odezvy neboli poslechu.

Obecně řečeno, ideální pozice je taková kde vzdálenost přední strany monitoru od přední stěny, střed reproduktoru od boční stěny a střed reproduktoru od podlahy mají rozdílné vzdálenosti. Tím se omezí zesílení jakékoliv skupiny harmonických frekvencí. Pokud by tyto vzdálenosti měly stejnou hodnotu pak by se vytvářel ten samý SBIR efekt od každého ohraničujícího povrchu a při součtu těchto hodnot by docházelo k výrazným změnám v odezvě zvuku na poslechové pozici.

Pan Thomas Barefoot vytvořil tabulku pro Excel která vypočítá ¨Wall bounce¨ efekt. Tato tabulka nám znázorní frekvenční odezvu při odrazech od přední stěny (za monitorem). Nutno podotknout že tento výpočet je nezávislý na ostatních přirozených efektech místnosti. Tabulka navíc předpokládá že monitor má plochou odezvu výkonu (hlasitosti) až ke cutoff frekvenci F3.

Parametry které je potřeba zadat jsou:
D = vzdálenost přední strany monitoru od přední stěny (z vašeho pohledu) čili za monitorem<
L = vzdálenost mezi přední stranou monitoru a poslechovou pozicí
W = šířka monitoru
F3 = cutoff frekvence monitoru
Pro simulaci vestavěných monitorů je nutno zadat D=0

Ještě je nutné zadat koeficient absorbce stěny, pro zjištění absorbčních vlastností ruzných materialů je tu tabulka Absorbtion coefficient .

Nejjednodušší cesta jak zjistit F3 je najít si tuto hodnotu v technické dokumentaci vašeho monitoru. Pokud tento parametr nenajdete pak u nearfield monitorů bude F3 většinou 40 Hz a výše v závislosti na velikosti monitoru a osazených driverů, navíc se F3 bude lišit u monitorů uzavřených či s bassreflexem. Jak jsem již ale zmínil tak u většiny nearfield monitorů je cutoff  frekvence mezi 40-48Hz většinou s poklesem 12dB/oktávu.

Tags:

KONTAKT

Napište svoji zprávu a já se s vámi v nejbližší době spojím

Sending

©2018 ADM magazín

Designed by Stan Skrivanek at FineDiv Studio

or

Log in with your credentials

Forgot your details?