V této poslední části seriálu o akustice si vysvětlíme co znamená pojem Reflection Free Zone zkráceně RFZ a představíme si základní principy jak tohoto důležitého prostoru dosáhnout.

Reflection Free Zone

Tato zóna nemá obsahovat žádné první odrazy (ang. „first reflection“ nebo také „early reflection“). Odpověď na otázku „Proč je tato zóna pro nás důležitá?“ je velmi jednoduchá. Jak již víme tak první odrazy které přicházejí na naši poslechovou pozici se zpožděním jsou sloučeny s přímým siganálem z monitorů a tím ovlivňují naši představu o tom jak je signál rozložen ve stereo spektru.

První odrazy

Jednou z prvních věcí které je třeba ve studiu věnovat náležitou pozornost jsou první odrazy. Nejkratší cestu na poslechovou pozici má přímý signál, tedy signál z monitorů, druhý přicházející signál je ten který má pouze jeden odraz.

První odrazy (early / first reflections) které je nutné omezit (červeně)

Pokud se k přímému signálu přidá signál který je zpožděný o 10ms či méně náš sluch není schopen tato drobná echa zaznamenat jako samostatný zdroj zvuku. Výsledkem takovéhoto sloučení signálů je za prvé sonicky nepřesný signál vzhledem ke vzniku hřebenového efektu, ale zároveň nám znesnadní rozpoznat prostorové rozložení v mixu jelikož signál bude přicházet nejen z monitorů ale ze všech směrů. Stále sice budeme schopni rozeznat co je zcela vpravo či vlevo ale umístění signálu mezi tyto hranice bude pro nás bez RFZ mnohem obtížnější.

Hřebenový efekt – Comb Filtering

Jedním z důvodů pro utlumení prvních odrazů je omezení vzniku jevu kterému říkáme „hřebenový efekt“ (ang. „comb filtering“). Název tohoto efektu vychází z tvaru jeho křivky která vypadá jako hřeben. Tento efekt vzniká kombinací přímého a doraženého signálu které přicházejí do daného bodu s rozdílným časovým posunem a tím dochází k zesílení či útlumu určitých frekvencí.

Pro lepší pochopení co to hřebenový efekt je si představte čtyři kopie jedné nahrané stopy (např.kytary), první stopu ponechte nezměnu a každou další stopu zpozděte o 1ms oproti předcházející. Tím nám vznikne efekt podobný při použití flangeru. Ano, comb filtering se s oblibou využívá jako zvukový efekt nebo také pro vytvoření pseudo sterea, ale jelikož se zde bavíme o akustice je třeba vznik tohoto efektu minimalizovat.

Možná řešení

V malých studiích kde jsou boční stěny blízko poslechové pozice jsou první odrazy sice velkým avšak snadno řešitelným problémem. Nejjednodušším způsobem jak eliminovat první odrazy je použitím absorberů na místech prvních odrazů.

První odrazy

Dalším možným způsobem vytvorění RFZ je pomocí změny směru stěn. Tento způsob se více využívá při návrhu nové místnosti ale pokud máme dost prostoru dá se aplikovat i do stávající místnosti. Tento způsob však vyžaduje důkladnou přípravu a mnoho výpočtů.

Změna směru zdí místnosti

Poslech v RFZ se dá obrazně přiblížit poslechu na sluchátka, vše zní o monho čistěji a prostorové umístění nástrojů je více definovatelné. Proto po vytvoření RFZ okolo naší poslechové pozice bude náš poslech přesnější. Čím větší bude RFZ tím větší bude naše volnost pohybu za mixážním pultem bez znatelných změn v poslechu.

Názorný příiklad Reflection Free Zone

Akustická řešení místností

LEDE – Live End – Death End

RFZ – Reflection Free Zone

LESS – Early Sound Scattering.

Všechny tyto metody mají své výhody a nevýhody a často se při výstavbě hudebního studia využívá ruzných kombinací těchto metod.

Tímto jsme se dostali na konec tohoto miniseriálu kde jsem se pokusil přiblížit ve stručnosti alespoň základy. Jelikož je akustika velmi zajímavé téma budu se k němu v budoucnosti zcela uritě vracet. Pokud se vám tento či jiný článek líbil dejte o něm vědět i ostatním ať už slovem či pomocí sociálních sítí.

Tags:

KONTAKT

Napište svoji zprávu a já se s vámi v nejbližší době spojím

Sending

©2018 ADM magazín

Designed by Stan Skrivanek at FineDiv Studio

or

Log in with your credentials

Forgot your details?