V tomto závěrečném dílu si představáme základní příslušenství mikrofonu a povíme si pár slov o tom jak by jsme měli s mikrofony zacházet.

PŘÍSLUŠENSTVÍ

Fantomové napájení (phantom power)

Kondenzátorové mikrofony potřebují pro svůj provoz externí napájení a to buď pomocí baterií či fantomového napájení. Fantomové napájení je stejnosměrné napětí o hodnotě 12-48 voltů dodávané přímo z mixážního pultu či externího fantomového napaječe.

Fantomové napětí je přenášeno mikrofonním kabelem, kde napětí je rozděleno a přenášeno dvěma jádry (PIN2,PIN3) a vrací se zpět přes stínění (PIN1). Napětí je tedy možné naměřit mezi piny 1-3 či 1-2. Mezi piny 2-3 nelze naměřit žádné hodnoty.

Připojení dynamického mikrofonu na vstup se zapnutým fantomovým nemá žádný vliv, ale to jen za předpokladu správně zapojených (polarizovaných) kabelů.

Pavouk (shock mount)

Pavouk je odpružený držák mikrofonu, který izoluje mikrofon od přenášení mechanických vibrací, jako dunění podlahy či vibrací mikrofonního stojanu. Mnoho mikrofonů na trhu má již vestavěný antivibrační systém, kde je kapsle zavěšena v odpruženém pouzdru.

Pop filtr

Pro použití ve studiích se u některých mikrofonů používají takzvané POP filtry. Slouží k potlačení extrémních změn akustických tlaků při hláskách a slabikách (“p”, “b”,”t”, “ř”, sykavky aj.), přičemž využívají principu rozptýlení akustické energie mimo hlavní směr šíření zvuku.

Obvykle to jsou rámečky, na které je napnuta velmi tenká a řídká tkanina či hustá kovová mřížka. Upevňují se bud’ ke stojanům mikrofonů, mikrofonním držákům či mikrofonům samotným. Dají se zakoupit samostatně anebo jsou součástí výbavy mikrofonu.

Účelem pop-filtru je kromě odstranění problémů při snímání vokálu i ochrana mikrofonu před dechem či slinami. Vlhko dechu některým mikrofonům značně škodí.

PÉČE O MIKROFONY

Pokud nejsou mikrofony používány, měly by být skladovány buď v originálních obalech dodávaných výrobcem, či obalech k tomu uzpůsobených kde budou ochráněny před chladem, vlhkem a hlavně prachem. Speciálně kapacitní mikrofony jsou velmi náchylné na prach a vlhkost. Ribbon mikrofony s dlouhou hřebenovou membránou by měly být skladovány vertikálně pokud nejsou používány delší dobu čímž se zamezí její trvalé deformaci.

Pokud je mikrofon používán velmi často, hrozí mu spíše poškození častým sundaváním a opětovným uchycováním na mikrofonní stojan než špatným uskladněním. Proto je lepší ponechat během několikadenního nahrávání mikrofon na stojanu a použít ochranný obal k jeho ochraně proti prachu. Některá studia nechávají během nahrávacích dnů jejich kapacitní mikrofony na stojanech se zapnutým fantomovým napájením, které pomáhá udržet jejich konstantní vnitřní teplotu.

Pokud je kapaciní mikrofon použit v prostředí s velkou vlhkostí vzduchu, či byl přinesen z chladného prostředí což má za následek kondenzaci vlhkosti uvnitř mikrofonu, pak vzhledem k této kondenzaci bude v signálu na pozadí slyšet prskání a praskání. Tento jev se ztratí jakmile je mikrofon ¨vysušen¨. Jen velmi zřídka dochází k jeho poškození, proto je vždy lepší přinést či zapnout mikrofon s dostatečně velkým předstihem.

Částice nečistot uchycených na membráně v sobě uchovávají vlhkost a pokud mikrofon díky tomuto znečištění nesnímá zvuk jak by měl pak je čas na profesionální vyčištění membrány. Z toho důvodu by neměly být mirofony používány v zakouřeném prostředí jelikož mastné částice kouře velmi značně poškozují membránu. Mikrofonu takéž neprospívá nepoužívání ¨pop filtru¨. Při nahrávání vokálu kromě rozptylu tlaku vzduchu taktéž zachycuje vlhkost dechu a sliny z úst vokalisty.

Pokud se o mikrofon pečlivě staráte, bude sloužit po velmi douhou dobu. Nejsou vyjímkou mikrofony které podávají precizní výkony po 30-ti či 50-ti letech. Velmi drahé mikrofony se mohou posílat na kontrolní servis k výrobci jednou za rok či dva podle frekvence používání.

Některé mikrofony však díky svému stáří ztrácí svoji účinnost, což se většinou projeví ztrátou vysokých frekvencí či zvýšeným šumem. Jedná se hlavně o elektretové mikrofony, zejména z 70. a 80. let, jelikož díky stáři postupně ztrácí elektrický statický náboj. Některé ribbon mikrofony vyrobené před rokem 1970 mohou mít již permanentně slabší magnet. Vzhledem k zachování originality snímání se opravy provádí pokudmožno originálními díly a takováto oprava nedostatků vzniklých stářím je vzhledem k ceně opravy z praktického hlediska již neefektivní.

Pokud budete kupovat starý značkový mikrofon od soukromého prodejce je dobré si ho vyzkoušet a proměřit. Firmy zabývající se prodejem použité audio techniky jako například „VINTAGE KING“ jsou sice dražší ale zaručují kvalitu a spolehlivost nabízených výrobků. Někteří výrobci nabízejí pravidelný servis a proto některé drahé mikrofony mohou mít vlastní servisní knížku.

ZÁVĚREM

A jsme u konce tohoto miniseriálu kde jsem se vám pokusil přiblížit nejzákladnější informace o typech mikofonů, jejich specifikacích a příslušenství. Všechna potřebná data najdete na stránkách výrobců, či vám na požádání zašlou katalog jejich produktů. Je vždy lépší podívat se do specifikací zda je mikrofon pro vaše potřeby vhodný. Doufám, že nyní pro vás bude výběr mikrofonů o něco snadnější a máte jasnější představu jaký mikrofon a příslušenství zakoupit.

Pro kvalitní nahrávky budete potřebovat kvalitní mikrofony s hladkou a širokou frekvenční odezvou, nízkým vlasním šumem a minimálním zkreslením. Můžete však použít jakýkoliv mikrofon na jakýkoliv zdroj signálu pokud vám bude znít dobře, je to pouze na vás a daném projektu.

Rád bych také poznamenal, že by jste neměli dávat příliš velký důraz pouze na data v technických parametrech, jelikož jsou výsledkem měření v kontrolovaném prostředí při nezatíženém obvodu. Berte tato data jako výchozí bod pro výběr mikrofonu či porovnání mezi mikrofony stejného typu. Výsledky využití v praxi se mohou lišit, protože snímaný signál je ovlivněn mnoha faktory jako jsou typ nástroje, či prostředí ve kterém nahráváme.

Vše není jen a pouze o kvalitě mikrofonu, zkušený nahrávací inženýr je schopen nahrát lepší zvuk s levným mikrofonem, než začátečník s mikrofonem o desítky tisíc dražším. Tajemství je ukryto ve zkušenosteh. Proto nahrávejte, zkoušejte možné i nemožné a sbírejte zkušenosti. Zaručuji vám že výsledek se brzo dostaví.

Tags:

KONTAKT

Napište svoji zprávu a já se s vámi v nejbližší době spojím

Sending

©2018 ADM magazín

Designed by Stan Skrivanek at FineDiv Studio

or

Log in with your credentials

Forgot your details?