Princip Mid/Side nahrávání

V této druhé části o nahrávání pomocí mid/side techniky si představíme základní princip na kterém M/S funguje.

Obousměrné (bidirectional) mikrofony jsou schopny zachytit kvalitní signál přicházející na membránu z obou stran ale tyto dva signály jsou navzájem mimo fázi.

Toto není problém při klasickém nahrávání mono signálu protože pokud nahráváme s FO8 například hlas pak přední strana se stane dominantní a zadní strana mikrofonu která je nasměrována od zdroje signálu bude snímat pouze odrazy místnosti. Tento signál který je zachcen zadní stranou bude mimo fázi k originálnímu signálu zachyceného stranou přední.

Pokud však použijeme FO8 pro zachycení prostoru tím že mikrofon otočíme o 90˚ od zdroje zvuku pak zde není žádná dominantní strana. Jelikož FO8 má ze strany nulovou senzitivitu, bude bude zachycený signál obsahovat pouze odrazy místnosti a proto se zdrojový signál signál stane velmi nevýrazným.

Mid/Side technika nabízí pro tento problém jednoduhé řešení a to použití druhého mikrofonu který je nastaven kolmo k FO8 a je tedy nasměrován na zdroj signálu. Tento mikrofon tak pokryje prostor kde FO8 má minimální citlivost.

Následná kombinace těchto signálů nejen že rozšíří stereo vjem přidáním signálu z FO8 který snímá pravou a levou stranu a zachycuje také odrazy místnosti, ale určení pozice zdroje signálu se stane více definovatelné a to zejména pokud zdroj zvuku není přímo před středním mikrofonem.

Pojďme si představit princip jak M/S funguje na třech příkladech.

Mid/Side : L > R

V této situaci je zdroj zvuku 60˚ vlevo od pozice M/S páru. V tomto případě bude hlavní část přímého signálu zachycena pozitivní stranou FO8 to znamená že globální výstup SIDE mikrofonu bude mít pozitvní fázi (+S) a tento signál bude ve fázi s přímým signálem zachyceným MID mikrofonem.

 

V tomto případě bude hodnota v levém kanálu vyšší než v pravém kanálu jelikož pro levý kanál zde bude platit vzorec M+(+S) a pro pravý kanál pak bude platit vzorec  M-(+S). To znamená že zdrojový signál bude více lokalizován na levé straně dekódovaného stereo signálu.

Mid/Side : L < R

V této situaci je zdroj zvuku přesune 60˚ vpravo od pozice M/S páru. V tomto případě bude hlavní část přímého signálu zachycena negativní stranou FO8, to znamená že globální výstup SIDE mikrofonu bude mít negativní fázi (-S) a tento signál bude mimo fázi s přímým signálem zachyceným MID mikrofonem.

 

V tomto případě bude hodnota v levém kanálu nižší než v pravém kanálu jelikož pro levý kanál zde bude platit vzorec M+(-S) a pro pravý kanál bude platit vzorec  M-(-S). To znamená že zdrojový signál bude více lokalizován na pravé straně dekédovaného stereo signálu.

Mid/Side : L=R

Pokud je signál kolmo k MS páru a tedy přímo před MID mikrofonem pak FO8 (side) mikrofonem nebude zachycen žádný přímý signál jelikož tento signál bude směřovat na místo kde má FO8 minimalní citlivost.

 

V tomto případě bude na stereo výstup posílán pouze mono-signál zachycený MID mikrofonem a tento signál bude rovnoměrně rozdělen mezi pravý a levý kanál.

Tak to by bylo asi vše pro pochopení principu Mid/Side techniky doufám že jsem to popsal lidsky a jednoduše, aby jsme nezůstávali pouze u suchých specifikací a příště si už budeme povídat o různých využitích M/S techniky.

Tags:

KONTAKT

Napište svoji zprávu a já se s vámi v nejbližší době spojím

Sending

©2018 ADM magazín

Designed by Stan Skrivanek at FineDiv Studio

or

Log in with your credentials

Forgot your details?