Mid/Side a bicí

V tomto dílu se podíváme na tři příklady nahrávání Mid/Side technikou které je možné využít při snímání signálu bicí sady nebo perkusivních nástrojů,

Bicí a perkusivní nástroje jsou živnou půdou pro nahrávání Mid/Side technikou protože se skládají z více jednotlivých prvků rozložených do šířky a hloubky. Jak všichni víme tak tyto perkusivní nástroje mohou být i velmi hlasité a proto je třeba v první řadě věnovat pozornost správnému výběru mikrofonů.

Jakákoliv bicí souprava nebo sada perkusí má svůj takzvaný “sweet spot” to znamená místo kde můžeme umístit jediný mikrofon kterým získáme vyvážený záznam všech snímaných elementů. Pokud snímáme sadu pouze Mid/Side párem pak pro nalezení správného místa je velmi důležité nejprve naslouchat vyznění kopáku a virblu, tím mám na mysli jejich vzájemné vyváženosti. Při hledání místa kde přednes těchto dvou elementů víceméně vyrovnaný musíme také dbát na to zda toto místo není moc blízko či daleko od sady.

Pokud budou mikrofony velmi blízko nebudeme schopni zachytit prostorovost (šířku) sady jelikož budeme mít mnoho přímého signálu s minimálními odrazy místosti, navíc při náhlých silných úderech budu tyto změny hlasitosti při mixu jen těžko pokud vůbec napravitelné.

Pokud naopak budou mikrofony ve větší vzdálenosti budeme se potýkat s množstvím signálu který bude obsahovat více odrazů z místnosti než přímého signálu samotné sady a tím příjdeme o údernost a artikulaci celé sady.

Toto jsou jen velmi základní věci na které musíme při hledání “sweet spotu” myslet. Pokud nejsme schopni nalézt správné místo pak je třeba zvážit přemístění sady na jiné místo byť třeba jen o metr na jakoukoliv stranu, ale to je již o problematice nahrávání bicích, zpátky k M/S páru.

Drum Set

 

Pokud jsme nalezli “TO” správné místo pro naše mikrofony a kopák i virbl vyznívají podle našich potřeb je třeba se ujistit zda máme dostatečně výrazné přechody a úměrný signál činelů. Proto je nutné pro nalezení ideální pozice kombinovat vzdálenost a výšku M/S páru.

Ale jak jsem již zmínil toto nastavení je vhodné pouze pokud snímáme sadu pouze Mid/Side technikou tedy dvěmi mikrofony, což je vhodné pro jazz, blues, country a podobné styly kde má sada spíše vyznít jako kompaktní celek v prostoru s dostatkem artikulace, tedy tam kde věšinou nepotřebujeme mít kontrolu nad nastavením L/R pro jednoltivé elementy.

M/S pár před bicí sadou

Pro snímání bicí sady pouze s M/S párem je dobrým počátečním bodem umístění mikrofonů přímo na střed sady nebo lehce od středu směrem k virblu do výšky zhruba 100-150 nad zemí a přibližně metr od bicí sady. Toto je ale pouze výchozí bod a přesné umístění se bude lišit od komplexnosti dané sady a prostoru či požadovaného přednesu celé sady.

 

Pokud nahráváme bicí tradičním způsobem kdy je každý element sady snímán jednolivým mikrofonem pak má M/S pár pouze podpůrný charakter a je určen pro zachycení prostoru místnosti, proto je vhodné jej umístit do větší vzdálenosti od bicí sady a větší výšky s nasměrováním dolů na bicí sadu.

Ambientní mikrofony by měli zachytit hlavně šířku sady s dostatkem separace a v podstatě neexistuje žádná specificky doporučená vzdálenost či výška jelikož každá místnost a situace bude potřebovat jinou pozici. Při umisťování těchto mikrofonů je však třeba mít na paměti několik faktorů které místo pro tyto mikrofony víceméně předurčí.

Jak víme FO8 Mid/Side páru není nasměrován na sadu a je určen pro snímání stran a odezvy místnosti, pokud nebude místnost akusticky upravená to znamená že bude vysoce reflexivní, pak ve většině případů nebude zachycený signál odpovídat našim představám a pro mix nebude zaznamenaný signál vhodný.

Při umisťování ambientních mikrofonů v malých místnostech je třeba se vyhnout rohům tedy místům kde se kumulují nízké frekvence a také místům kde frekvence rezonují. Proto je vhodné při nahrávání bicích v malých prostorech věnovat pozornost zejména akustickému vybavení místnosti. V dostatečně velkých či akusticky vybavených místnostech je umístění ambientních mikrofonů o mnoho snažší.

M/S pár za bicí sadou

Dalším vhodným místem pro umístění M/S páru je za bubeníkem, a to jako hlavní či sekundární OH pár. M/S pár by měl být v dostatečné výšce a nasměrován dolů na virbl. Síla virblu kombinovaná se šířkou sady pak může být vynikajícím základem. Při snímání sady z této pozice pak bude pro ucelení zvuku potřeba tento signál lehce podpořit signálem z kopáku a přechodů.

 

M/S pár nad bicí sadou

A nakonec je tu ještě jedna základní pozice pro umístění Mid/Side páru a to přímo nad bicí sadu. Zde je mid mikrofon nasměrován kolmo dolů na hranu virblu a to v dostatečné výšce pro získání optimálního stereo obrazu. Výchozí vzdálenost se kterou můžete začít je přibližně 60 cm nad činely.

 

Při této pozici kdy jsou mikrofony relativně nízko je třeba přesvědčit bubeníka že málo je občas více a aby se nesnažil činely umlátit k smrti. Pokud využijeme M/S pár tímto způsobem je výhodné doplnit tento pár použitím jednoho mikrofonu na kopák nejlépe “sub-kick” který se dá jednoduše vyrobit z reproduktoru a v závislosti na velikosti místnosti můžeme jako bonus použít jeden “room mic” pro zachycení odezvy místnosti.

Tak to by bylo vše o základních principech použití Mid/Side páru pro snímání bicích a perkusí. Před tím něž se pustíte do experimentování s Mid/Side technikou jejíž nasnímaný signál může být vhodným doplňkem k ucelení obrazu bicí sady v mixu,  jen znovu připomenu že je vhodné nejprve najít ideální pozici pro bicí sadu v dané místnosti pokud vám to prostor dovoluje. Příště se podíváme vícekanálové nahrávání pomocí M/S párů.

Tags:

KONTAKT

Napište svoji zprávu a já se s vámi v nejbližší době spojím

Sending

©2018 ADM magazín

Designed by Stan Skrivanek at FineDiv Studio

or

Log in with your credentials

Forgot your details?