VYBAVENÍ PŘEDZESILOVAČE

V této části se podíváme nejen na zakladní vybavení preampu ale i na takové které nám výrobci nabízí pro rozšíření jeho základní funkčnosti.

Některé z nejdražších preampů následují filozofii jednoduchosti a kvality. To znamená že nejsou vybaveny žádnými speciálními funkcemi, a mají pouze fantomové napájení a zesílení signálu, toť vše. Jen pro zajímavost, v angličtině se takovému preampu ve studiovém slangu říká ¨wire and gain¨. Druhou skupinou jsou preampy kde výrobci přidávají různé funkce jako variabilní impedanci, pojďme se tedy na preampy a jejich funkce podívat z blíže.

John Hardy M1

GAIN

Hlavním úkolem předzesilovače je zesílit slabý signál mikrofonu. V ideálním případě preamp zesílí signál bez toho aby přidával vlastní šum či hučení. Pravdou je, že špatný preamp přidává velký podíl syčení pokud zesílíte signál na 60dB. Jakmile použijete kvalitní preamp je při stejném zesílení vlastní šum sotva slyšitelný a signál je silný, čistý a jasný. To je přesně to co potřebujeme.

Problémem mnoha předzesilovačů v mixážních pultech je to, že šum (brum) tohoto preampu může proniknout do nahrávací sběrnice (bus) ostatních zařízení připojených k mixpultu. Proto nejsou nejlepší preampy součástí mixpultu.

Můžete mi oponovat že například mixpulty jako SSL, NEVE a API jsou jsou vybaveny špičkovými preampy. Ano. máte pravdu. Jestli máte v rodinném rozpočtu zbytečných €45.000 kde ceny začínají pro 8 kanálů, pak vám jen tiše závidím. Ale i velká studia vybavená takovými mixpulty jako jsou SSL, NEVE, či API které jsou již osazeny špičkovými preampy, disponují velkým množstvím externích preampů, ale to je trochu jiný příběh. My jsme však teprve na začátku a tak vraťme zpátky na zem.

Phoenix-DRS-8-mk2

 

Kvalitní externí preamp zesílí všechny druhy zvuků přicházející z mikrofonu, a kromě hlavního signálu jsou zesíleny i okolní nechtěné ruchy jako je hluk počítačového ventilátoru, ledničky ve vedlejší místnosti, pouliční zpěvák který se k oblibě kolemjdoucích vrátil zpět pod vaše okna či projížějící auta neboť někdo ukradl vaše zátarasy. Nikdy vám však kvalitní preamp nepřidělá starosti s vlastním šumem.

Zatímco levný preamp ¨utopí¨ všechy slabé zvuky ve vlastním šumu a tím snižuje kvalitu celého signálu který jím prochází, pak kvalitní preamp zvýrazní nedostatky nahrávacího prostředí a proto máme možnost některé napravit. Tím mám na mysli přesunout mikrofon na jiné místo, zavřít dveře do kuchyně, překrýt počítač, říci zpěvákovi (ne tomu na ulici) aby zpíval do mikrofonu více ze strany, vypnout kytaristovi zesilovač. Tím samozřejmě nemyslím pokud ho zrovna nahráváte, i když by bylo zajímavé pozorovat jeho reakce poté co jste mu vypnuli zesilovač a s kamenou soustrasnou tváří mu oznámili že mu zesilovač vyhořel.

Kvalitní preamp nám pomáhá diagnostikovat problémy ještě před tím než začneme nahrávat. To je jedním ze způsobů jak vám kvalitní preamp pomůže zkvalitnit nahrávky a vy konečně slyšíte zvuk tak jak opravdu zní.

VARIABILNÍ IMPEDANCE

Tato funkce, kterou jsou vybaveny některé preampy, nám umožnuje změnit vstupní impedanci preampu. To znamená, že díky této funkci máme příležitost ovlivnit frekvenční odezvu mikrofonu. Proč je to výhodné? Pokusím se to více přiblížit i když to spadá do sekce mikrofonů, ale zde se to nedá oddělit.

Předem by jsem chtěl poznamenat že většina mikrofonů bude pracovat spolehlivě s většinou preampů a vyhledávání preampu podle jeho vstupní impedance pro daný mikrofon není potřeba. Nastanou však situace kdy budete chtít dosáhnout určitého zabarvení, tónu, charakteru či kvality signálu a pak vybrání správné kombinace mikrofonu a preampu nám může být v tomto nápomocná, a jelikož interakce vstupní impedance jednoho preampu s výstupní impedancí rozdílných mikrofonů nám nabízí rozdílné variace v celkové charakteristice signálu.

Ingram MPA 655

Jinými slovy, impedance preampu bude ovlivňovat vlastním originálním způsobem impedanci daného mikrofonu, a proto se velmi často setkáváme s doporučenými kombinacemi preampu s daným mikrofonem jako nepsaný standard jelikož je tato kombinace nejideálnější pro dosažení určitého charakteru signálu.

Klíčovým faktorem je impedance vstupu předzesilovače v poměru s výstupní impedancí mikrofonu jelikož je jejich impedance dosti rozdílná. Preamp s relativně nízkou impedancí „vidí“ signál z mikrofonu s nízkým napětím a zdůrazní jeho frekvenční variace, rezonance a poklesy. Většina mikrofonů má nominální hodnotu impedance mezi 150 – 200 Ω, ale setkáme se i s mikrofony jejichž impedance je velmi nízká a to pouze 30 Ω, nebo velmi vysoká až 600 Ω.

Variabilní impedance nám tedy umožňuje přispůsobit vstupní impedanci předzesilovače tak aby pracoval s mikrofoním signálem dle našich požadavků.

Výběr vhodného preampu

Pro dynamické a kapacitní (kondenzátorové) mikrofony je vhodný preamp se vstupní impedancí 10x vyšší než je mikrofonní výstup a většinou je tato hodnota mezi 1.2 kΩ až 2 kΩ.

Dynamické mikrofony jsou velmi senzitivní na vstupní impedanci a proto připojení těchto mikrofonů k preampu s velmi rozdílnou impedancí může způsobit problémy. Pokud nemá preamp vhodnou vstupní impedanci pro kterou byl mikrofon navržen může tato kombinace způsobit velmi nestabilní frekvenční odezvu protože impedance okruhu má přímý vliv na útlum cívky.

Páskové (ribbon) mikrofony vyžadují více pozornosti při výběru preampu jelikož jejich funadamentální výstupní impedance se pohybuje vzhledem k jejich velmi nízkému výstupnímu napětí okolo 0.1 Ω.

Pro zvýšení napětí na pracovní úroveň se proto užívají transformátory které mimo jiné zvyšují i impedanci. Pro mikrofony které mají impedanci mezi 30 – 120 Ω je vhodný preamp s impedancí okolo 600 Ω a pro nominální impedanci 120-200 Ω je vhodný preamp s vstupní impedancí 1.4 Ω.

Jak vidíte variabilní impedance je zajímavým pomocníkem pro dosažení naší představy o zaznamenaném signálu a čím větší kolekci mikrofonů budete mít, tím více budete tuto funkci chtít.

FANTOMOVÉ NAPÁJENÍ

Tento název nemá co společného s fantomem opery a ani to není žádný přízrak. Výraz Phantom power je odvozen od Phantom/Ghost voltage. Jde o tzv. ¨neviditelné¨ napájení kapacitního mikrofonu přes běžný mikrofonní kabel, tedy bez použití dalších externích kabelů.

Většina preampů je vybavena spínačem fantomového napájení. Fantomové napájení nebudete potřebovat u mikrofonů dynamických či těch které jsou vybaveny baterií. Nejčastěji se setkáte s fantomovým napájením s hodnotu +48V.  Některé jednotky však mohou být osazeny preampy o síle pouze +30V a některé kapacitní mikrofony nemusí s tímto napájením podávat stoprocentní výkon. Vždy se podívejte do specifikací dodávaných výrobcem.

DIGITÁLNÍ VÝSTUPY

Digitální výstup na předzesilovači je bez pochyby věc kterou by jste měli zvážit, jelikož A/D konvertory v preampu mohou být o mnoho kvalitnější než jakými máte osazenou zvukovku. Klasické preampy mají I/O analogové, ale s postupem času přibývá preampů s digitálním výstupem. Jakmile je jednou digitální signál poslán ven z digitálního výstupu preampu, tak na své cestě k uložení na HD zůstane po celou dobu digitálním. Poznáte rozdíl? Možná.

Jestliže nemáte kvalitní studiové monitory kde můžete slyšet každý detail, pak pravděpodobně rozdíl nepoznáte. Pokud má vaše zvukovka preampy nižší kvality, pak je můžete obejít (bypass) jelikož A/D konvertory z preampu budou znít lépe. Samozřejmě pokud jste si pořídili externí A/D konvertory za €2.000, pak obcházet tyto převodníky a používat převodníky na preampu je přinejmenším nerozumné. Možnou vyjímkou může být, jestliže uvnítř preampu probíhá učitá forma digitálního zpracování kterou chcete zachovat.

CLASS A

Pravděpodobně jste již zanamenali na stránkách výrobců, diskusních fórech či v odborné literatuře výraz „Class A“, ale nenašli jste žádné odkazy na to, co vlastně toto označení zamená. S určitostí vám mohu sdělit že to není vládní označení jakosti výrobku jako je tomu třeba u pomazánkového másla.

D.W.Fearn VT-1

Preampy se rozlišují podle druhu elektronických obvodů kterými jsou osazeny. Preampem třídy „A“ protéká proud po celou dobu oproti třídě „B“ a „AB“. Jelikož spotřebovává více proudu, tak se také více zahřívá a proto je běžnou praxí nechávat v racku mezi nimi odstup 1-3 U.
(U = unit neboli jednotka vyjadřuje výšku zařízení do racku. 1U je zhruba 4.5cm).

Preamp Class „A“ je sice náročnější na spotřebu, ale odměnou vám bude jeho sonická kvalita jež je více detailní. Proto preamp s obvodem „Class A“ je využíván maketingem výrobce pro zdůraznění superiorní kvality jejich výrobku.

CUE MIX

CUE mix je jiný název pro sluchátkový mix který je poslán do sluchátek nahrávajícího interpreta. Každý CUE mix může mít rozdílné nastavení hlasitosti stop podle toho pro koho je určen nezávisle na hlavním mixu. Cue mix může být vytvořen buď na mixpultu či v sekvenceru (DAW) pomocí ¨send¨ linek. CUE mix pro zpěváka může mít méně bicích a basové kytary, pro bubeníka méně zpěvu a kláves atd.

Některé preampy nabízejí monitoring signálového řetězce který je oddělen od hlavínho výstupu. To co potřebujeme, je dát interpretovi sluchátka aby mohl slyšet co nahrává. Kdo potřebuje mít možnost monitoringu na preampu? Pokud máte velký mixer s několika BUSy které mohou být směrovány do sluchátek pak asi ne.

Pokud máte dobře vybavenou zvukovou kartu která vám umožňuje nastavit ¨Monitor mix¨ či ¨CUE mix¨ pro potřeby interpreta a tento mix může být následně směrován do sluchátek interpreta, pak tuto funkci na preampu také nebudete potřebovat. Většinou můžete vytvořit ¨CUE mix¨ v sekvenceru (DAW). Avšak ti kteří nemají mixpult, a jejich zvuková karta má omezený počet vstupů a výstupů (I/O), možnost monitoringu na preampu určitě uvítají. Proč?

Nahrávaný signál který prochází zvukovou kartou a procesorem počítače (CPU) může způsobit latenci čili zpoždění signálu, a proto monitorování tohoto signálu může být pro interpreta nevyhovující. I velmi malá slyšitelná latence může mít dopad na výkon interpreta. Pokud kytarista slyší ve sluchátkách jeho kytarový signál se spožděním bude to mít vliv na jeho správné časování.

Pokud máte dobře vybavenou zvukovou kartu která vám umožňuje nastavit ¨Monitor mix¨ či ¨CUE mix¨ pro potřeby interpreta a tento mix může být následně směrován do sluchátek interpreta, pak tuto funkci na preampu také nebudete potřebovat.

POČET PREAMPŮ

Kolik předzesilovačů potřebujete? Vše záleží na na projektu. Pokud budete nahrávat vokál či elektrickou kytaru bude vám stačit pouze jeden, jelikož tento typ signálu se nahrává většinou mono a akustická kytara se občas nahrává stereo. Pro nahrávání bicích budete potřebovat minimálně tři. Při nahrávání celé skupiny bude potřebovat jeden na každý vokál, jeden na každý instrument a několik na bicí.

Předzesilovače se vyrábí v různých provedeních. Můžete si pořídit jednotku s 1, 2, 4 či 8-mi předzesilovači. I když budete nahrávat pouze skladbu postupně po jedné stopě, bude finální produkt znít o mnoho lépe s kvalitním předzesilovačem. Pokud si chcete zakoupit preampy, je dobré mít jeden skvělý s 1-kanálový na vokál a jeden dobrý stereo preamp. Pokud si můžete pořídit do začátku pouze jeden preamp, pak by jste si měli nejdříve pořídit 2-kanálový jelikož bude mít možnost využít jednu stranu pro mono signál a stále budete mít možnost stereo nahrávání.

Jak vidíte tak výbava mikrofonních předzesilovačů je rozmanitá a proto si před výběrem svého vysněného preampu dobře promyslete zda některou z těchto možných funkcí využijete. Příště se podíváme na efekty kterými mohou být preampy vybaveny.

Tags:

KONTAKT

Napište svoji zprávu a já se s vámi v nejbližší době spojím

Sending

©2018 ADM magazín

Designed by Stan Skrivanek at FineDiv Studio

or

Log in with your credentials

Forgot your details?