EFEKTY

Na otázku zda je zapotřebí mít předzesilovač vybavený různými extra funkcemi mnozí odpoví že ne. Většina z nich jsou profesionálové, ale zkuste si tuto otázku položit sami sobě v závislosti na vybavení vašeho studia. Ti s profesionálním studiem kteří mají velký výběr mikrofonů a externích zařízení tyto funkce opravdu nepotřebují, ale ti kteří mají domácí studio v jejich přestavěném pokoji či garáži a jsou vybaveni jedním mikrofonem může být předzesilovač vybavená různými extra funkcemi přínosem.

KOMPRESOR

Při 24 bitovém nahrávání je ¨více místa¨ (headroom) pro nahrání audio signálu, takže komprese či limiting nemusí být aplikovány. Tyto procesy mohou být přidány až při mixování pomocí hardwaru či softwaru, a mnoho softwarových kompresorů v dnešní době je schopno odvést vynikající a přesný výkon.

Pokud použijeme externí kompresor přímo na nahrávaný signál, pak je nahraný signál zapsán i s kompresí a není cesta zpátky. Není zde žádné ¨Undo¨. To však neznamená, že používání HW kompresorů je něčím špatným. Právě naopak, když víme jak je použít. Jakmile ale nahráváme v 16-ti bitovém hloubce pak je situace jiná.

Při 16-ti bitovém nahrávání nám systém dává méně prostoru (headroom) protože máme menší dynamický rozsah. Pokud nahrajeme signál příliš slabý pak budeme muset při mixingu tento signál zesílit a tím budeme zesilovat i šum který byl nahrán současně se signálem. Malá komprese před tím než je signál zaznamenán nám umožní stabilnější signál a tím možnost nastavení optimální síly signálu. Pokud nahráváte analogově na magnetickou pásku, pak je k dosáhnutí kvalitního signálu komprese nutná.

Nahrávání živých vystoupení či v exteriérech také může profitovat z komprese, jelikož nemáme kontrolu nad náhlými změnami hlasitosti nahodilých signálů které mohou překročit horní hranici. V neposlední řadě jsou tu některé hudební instrumenty které mají velmi velký dynamický rozsah, takže použití kompresoru je nezbytné pro nahrání vyváženého signálu. Těmito nástroji jsou například vokál, akustická kytara či bící a použití kompresoru je užitečné i při 24 bitovém nahrávání.

Preampy nám také nabízejí možnost přidání externího kompresoru. V tomto případě je na zadní straně propojovací konektor ¨insert¨. Pokud nechcete použít ¨insert¨ pak můžete propojit linkový výstup (line out) preampu do linkového vstupu (line in) kompresoru a výstup z kompresoru vyvést do nahrávače. Tímto způsobem zachováte signál balancovaný. Pomocí ¨insert¨ jste nuceni mít propojení nebalancované.

GATE

Gate může být velmi efektivním pomocníkem. Gate snižuje automaticky signál který překročí předem nastavenou hranici takzvaný ¨treshold¨. Pokud máte perfektně tichou nahrávací místnost pak ¨Gate¨ zřejmě nebudete potřebovat. Mnoho z nás, kteří takovou místnost v našem domácím studiu nemáme, se potýkáme s hlukem ulice, křčících opřenců, štěkání psů či hlukem přelétajícího letadla.

Nic proti přírodě, ale pokud nahráváte tichý kytarový part, a v té samé době se vás skupinka opeřenců na střeše snaží přesvědčit o kvalitách jejich zpěvu v domění že jejich výkony můžete použít pro podtržení atmosféry skladby, pak nejste zrovna v dobré náladě. Pokud tedy máte kvalitní mikrofon a preamp pak bude vše (proti vaší vůli) velmi kvalitně zanamenáno do stopy.

Dobře nastavená Gate může velmi dramaticky zlepšit SNR (Signal to Noise Ratio). Proto je nahraný signál při použití ¨Gate¨ čistší, a zní jako by byl nahráván v tiché místnosti. Další praktické využití „gate“ je při nahrávání elektrické kytary kdy nastavením tresholdu odstraníte brum který je produkován snímači. Gate se tak otevře pouze pokud jsou struny aktivní. Musíte však mít na paměti že špatně nastavená gate může způsobit že nahraná stopa bude znít nepřirozeně.

Jediným a správným řešením je vždy zlepšení akustiky místnosti, ale pro ty, kteří z jakéhokoliv důvodu nemohou akustické úpravy provést může gate významě zlepšit kvalitu nahraného signálu. Jsou však i jiná řešení pokud nemáte gate. Vždy můžete pro čištění signálu použít software jako je X-noise od Waves či funkcí audio editoru ve vašem sekvenceru. Je to sice pracnější ale pomocí funkce zoom a myši můžete audio editovat s chirurgickou přesností.

EQ

Použití EQ na zdrojový signál je něco co se většinou provádí až při mixingu, a to jak použitím hardware či software. Softwarové ekvalizery jsou v dnešní době velmi kvalitní. Ve studiu je lépe se ekvalizérům při nahrávání signálu vyhnout a raději by jste měli zkusit jiný mikrofon, změnu jeho pozice či změnit místo nahrávání. Tím mám na mysli například přesunout do jiného rohu.

Je mnoho možností jak zlepšit kvalitu nahrávaného signálu bez použití EQ. Jedinou vyjímkou může být použití EQ jako efektu pro docílení speciálního zvuku. Pokud však nahráváte živě na médium kde není možnost pozdější postprodukce, pak EQ může zachránit vaši nahrávku.

DE-ESSER

De-esser je v podstatě variabilní EQ. Tento EQ reaguje na signál který překročí předem nastavenou hranici (treshold) v předem definovaném frekvenčním pásmu. Jeho funkcí je redukovat sykavky jako jsou s-š-č a jim podobné, které vokalisti většinou nemohou korigovat. V praxi se spíše využívá vyzkoušení jiného mikrofonu než použití de-esseru.

Můžete také postavit vokalistu trochu mimo osu mikrofonu pro omezení těchto zvuků. Můžete samozřejmě využít de-esser pluginu poději při mixingu. V praxi se však sykavky odstraňují tím, že v sekvenceru snížíte manuálně hlasitost v nejproblematičtějších místech a necháte de-esser dodělat jen drobné výchylky. Výsledkem pak bude stopa která zní stále přirozeně.

HIGH PASS FILTER

Filtrování je velmi důležité pro mikrofonní nahrávání, protože mikrofony snímají veliké množství nadbytečného signálu či nechtěného šumu na nízkých frekvencích. Pokud pak mixujete signály z 10-ti mikrofonů, je tento nechtěný signál velmi slyšitelný a navíc zabírá místo frekvencím, které v tomto pásmu potřebujete umístit.

Máme několik možností kde filtr použít. Jsou jím vybaveny některé mikrofony, tuto funkci najdeme na některých preampech či můžeme použít EQ sekvenceru na již nahraný signál. Nejlepší je však vždy tento problém vyřešit hned u zdroje signálu a to použitím této funkce na mikrofonu.

Tags:

KONTAKT

Napište svoji zprávu a já se s vámi v nejbližší době spojím

Sending

©2018 ADM magazín

Designed by Stan Skrivanek at FineDiv Studio

or

Log in with your credentials

Forgot your details?